Sidebar

Virginija Jūratė Pukevičiūtė

Virginija Jūratė Pukevičiūtė

Assoc. Prof., Doctor

Address: Universiteto 5, LT-01513 Vilnius.

Telephone: +370 5 2687271

E-mail:   

 

Research interests

  • Researches of language and language learning skills
  • Foreign language didactics
  • LSP
  • CLIL

 

Courses

  • Common German (A1, A2, B1, B2 according to CEFR)

 

Research publications 

 

Thesis

  • Pukevičiūtė, V. J. 2009. Mokinių ir studentų mokymosi mokytis kompetencijos raiška ir ugdymo strategijos užsienio kalbos pagrindu. Klaipėda: KU Publishing.

 

Publications

  • Pukevičiūtė, V.J., Jarmalavičius, D., Straižytė, D. 2019. (in print) The Attitude of 9th -10th Class Students towards Content and Language Integrated Learning (CLIL). Cambridge Scholars Publishing
  • Pukevičiūtė, V.J., Jarmalavičius, D. 2019. (in print) Perspektiven des integrierten Inhalts- und Fremdsprachenlernens (CLIL) in Litauen: Einstellung der Schüler/Innen höherer Klassen. Valodu apguve: problēmas un perspektīva: zinātnisko rakstu krājums, XV. Liepāja: LiePA, ISSN 1407-9739
  • Pukevičiūtė, V.J. 2018. Einstellung der Studierenden zur Entwicklung ihrer metakognitiven Kompetenz im Fremdsprachenunterricht (Students’ Approach to the Development of their Metacognitive Competences in Foreign Language Classes). Problems of and Perspectives on Language Acquisition (eds. Diana Laiveniece), Cambridge Scholars Publishing, p. 209– ISBN: 978-1-5275-1356-3 https://www.cambridgescholars.com/problems-of-and-perspectives-on-language-acquisition
  • Pukevičiūtė, V. J., Antanėlienė, M. Pupils’ approach to teachers’ role as motivating factor in foreign language classes. Problemy Wczesnej Edukacji/ Issues in Early Education. Nr. 1 (36). Gdansk University Publishing, p. 101-111. ISSN 1734-1582
  • Pukevičiūtė, V.J. 2016. Einstellung der Studenten auf ihre Kompetenzen zur selbstständigen Lernplanung im Kontext vom Lernen des Lernens. Language Acquisition: Problems and Perspectives (eds. Diana Laiveniece), Cambridge Scholars Publishing, p. 78– ISBN: 9781443887236
  • Pukevičiūtė, V.J. 2016. Einstellung der Studierenden zur Entwicklung ihrer metakognitiven Kompetenz beim Fremdsprachenlernen. Valodu apguve: problēmas un perspektīva: zinātnisko rakstu krājums, XII. Liepāja: LiePA, p. 29–40. ISSN 1407-9739
  • Pukevičiūtė, V.J. 2015. Mokymosi mokytis kompetencijos, mokantis užsienio kalbos, ugdymo(si) strategijos. Edukologijos inžinerijos link: teorijos ir praktikos sanglauda: mokslo studija/ ( Elvyda Martišauskienė), Vilnius: LUES Publishing, p. 324–343, ISBN 9789955209942.
  • Pukevičiūtė, V. J., Antanėlienė, M. Einstellung der SchülerInnen zu ihrer physischen Lernumgebung beim Fremdsprachenlernen. Valodu apguve: problēmas un perspektīva: zinātnisko rakstu krājums, IX. Liepāja : LiePA, p. 174–187. ISSN 1407-9739
  • Pukevičiūtė, V. J. 2013. Įsiminimo strategijų taikymas mokantis užsienio kalbų: ugdymo projekto atvejis. Žmogus kalbos erdvėje. Mokslinių straipsnių rinkinys. T. 7. Kaunas: VU KFH,651–657. ISBN 978-609-459-209-6
  • Pukevičiūtė, V. J. 2012. Zur Förderung der tieferen Lernsinnerfassung von den Studenten beim Fremdsprachenlernen aufgrund des pädagogischen Projektes. FORLANG 2012 – Foreign Languages in an Academic Environment. Periodický zborník vedeckých príspevkov. Košice: Technische Universität, p. 131–140. ISSN: 1338-5496, ISBN: 978-80-553-0982-8, EAN: 978805530982-8
  • Pukevičiūtė, V. J. 2012. Pirmo kurso studentų mokymosi mokytis kompetencijos sudedamųjų dalių dermės tendencijos. Pedagogika. Nr. 105. Vilnius: LUES Publishing, p. 40–46. ISSN 1392-0340
  • Pukevičiūtė, V. J. 2011. Mokinių ir studentų požiūris į mokymąsi mokytis užsienio kalba. Kalbų studijos. / Studies about Languages. Nr. 18. Kaunas: KTU Publishing, p. 137–143. ISSN 1648-2824.
  • Pukevičiūtė, V. J. 2011. Тенденции yмения учиться как важной компетенции в современном образовании. Педагогика и психология: проблемы и решения (часть 1). Новосибирск: ЭКОР-книга, p. 109–116. ISBN 978-5-8561-8245-2
  • Pukevičiūtė, V. J. 2010. Mokinių ir studentų mokymosi mokytis paralelės. Acta Paedagogica Vilnensia. Mokslo darbai. T. 24, VU Publishing, p. 89–100.
  • Pukevičiūtė, V. J. 2010. Schoolchildren and students’ competencies to assessment their learning. Teacher of the 21st Century: Quality education for quality teaching. Ryga: LU Publishing, p. 508–513. ISBN 9789984490274
  • Pukevičiūtė, V. J., Antanėlienė, M. Mokinių ir studentų kompetencijų valdyti išorinius mokymosi veiksnius dermės aspektai. Verbum. Mokslo darbai. T. 1. Vilnius: VU Publishing, p. 117–125. ISSN 2029-6223
  • Pukevičiūtė, V. J. 2010. Mokinių ir studentų požiūrio į įsiminimo strategijas mokantis užsienio kalbų palyginimas. Žmogus kalbos erdvėje. Mokslinių straipsnių rinkinys. T. 6. Kaunas: VU KFH,637–644. ISBN 978-9955-33-624-2
  • Pukevičiūtė, V. J. 2010. Einstellung der Studenten auf ihre Kompetenzen zur selbstständigen Lernplanung im Kontext vom Lernen des Lernens. Valodu apguve: problēmas un perspektīva: zinātnisko rakstu krājums, VII. Liepāja : LiePA, p. 190–200. ISSN 1407-9739
  • Pukevičiūtė, V. J. 2008. Studentų užsienio kalbos mokymosi motyvacija. Acta Paedagogica Vilnensia. Mokslo darbai. T. 20. Vilnius: VU Publishing, p. 66–77. ISSN 1392-5016
  • Pukevičiūtė, V. J. 2007. Mokymosi mokytis kompetencijos ugdymo aspektai. Acta Paedagogica Vilnensia. Mokslo darbai. T. 19. Vilnius: VU Publishing, p. 17–25. ISSN 1392-5016
  • Pukevičiūtė, V. J. 2007. Некоторые аспекты коммуникативной компетенции при обучении иностранным языкам. Язык и межкультурные коммуникации. Сборник научных статей. Минск: БГПУ, p. 244–246. ISBN 978-985-501-379-3
  • Pukevičiūtė, V. J. 2007. Управление внешними ресурсами в рамках учебной компетенции при изучении иностранных языков. Образование через всю жизнь: непрерывное образование для устойчивого развития. Труды международного сотрудничества в области непрерывного образования для устойчивого развития. T. 5. СПб.: Alter Ego (Новая Альтернативная полиграфия), p. 287–289. ISBN 978-5-903481-02-6
  • Pukevičiūtė, V. J. 2007. External Resources Management for Learning Competence in the Course of Foreign Language Studies. Lifelong Education: Continuous Education for Sustainable Development. 5. Saint-Petersburg, p. 182–184. ISBN 978-5-903481-05-7.
  • Pukevičiūtė, V. J. 2006. Аспекты теории конструктивизма в педагогике. Pedagogija: teorija un prakse IV. Zinatnisko rakstu krajums. Liepaja: LiePa, p. 396–403. ISSN 1407-9143
  • Pukevičiūtė, V. J. 2006. Особенности применения информационных технологий при обучении иностранным языкам. Valodu apguve: problemas un perspektyva V. Zinatnisko rakstu krajums. Liepaja: LiePA, p. 244–251. ISSN 1407-9739

 

Published conference papers / abstracts:

  • Pukevičiūtė, V. J. 2017. Mokinių kognityvinių ir metakognityvinių gebėjimų dermės mokantis užsienio kalbų aspektai. Mokslu grįsto švietimo link (conference paper abstracts), Vilnius: VUES, p. 57-59. Internet access: https://leu.lt/download/50204/konferencijos%20programa.pdf
  • Pukevičiūtė, V. J. 2017. Aspects of the relationship between cognitive and metacognitive abilities of pupils in foreign language classes. Mokslu grįsto švietimo link (conference paper abstracts), Vilnius: VUES, p. 59-61. Internet access: https://leu.lt/download/50204/konferencijos%20programa.pdf
  • Pukevičiūtė, V. J. 2004. Studentų kalbinės veiklos įgūdžių savivertinimo tyrimai: būklė ir problemos. Conference proceedings „Švietimo reforma ir mokytojų rengimas: aktualijos ir perspektyvos“. Vilnius: VPU Publishing, p. 139–144.

 

Textbooks

  • Pukevičiūtė, V. J. 2014. Fachdeutsch • Mathematik 1. Text- und Übungsheft. Vilnius: VU Publishing. CD media. ISBN 978-609-459-337-6
  • Pukevičiūtė, V. J. 2011. Erdkunde 1. Text- und Übungsheft. Vilnius: VU CD media. ISBN 978-9955-634-24-9
  • Pukevičiūtė, V. J. 2003. Lesebuch für Philologen I. Vilnius: VU Publishing.

 

Conference presentations  

  • „9-10 klasių mokinių požiūris į integruotą kalbos ir dalyko mokymą (IDKM)“, international scientific conference „Kalbų mokymas ir mokymasis XXI amžiuje: lingvistiniai, edukologiniai ir kultūriniai aspektai“, 7-8 Juni, 2018, VU (co-authors: Dalius Jarmalavičius, Danguolė Straižytė).
  • „Perspektiven des Integrierten Inhalts- und Sprachlernens (CLIL) in Litauen: Einstellung der SchülerInnen höherer Klassen“, 15th international scientific conference: Language Acquisition: Problems and Perspektive, 11 May, 2018, Liepaja University (Latvia) (co-author Dalius Jarmalavičius).
  • „Mokinių kognityvinių ir metakognityvinių gebėjimų dermės mokantis užsienio kalbų aspektai“, 2th international scientific conference „Mokslu grįsto švietimo link“, 19-20 October, 2017, Lithuanian University of Educational Sciences.
  • „Pupils’ approach to teachers’ role as motivating factor in foreign language classes”, 1th international scientific conference „Educational role of language“, 9-10 Juni, 2016, Gdansk University (Poland) (co-author Miglė Antanėlienė).
  • „Einstellung der Studierenden zur Entwicklung ihrer metakognitiven Kompetenz beim Fremdsprachenlernen“, 12th international scientific conference „Learning Languages: Problems and Perspective“, 5 Juni, 2015, Liepaja University (Latvia).
  • „Įsiminimo strategijų taikymas mokantis užsienio kalbų: ugdymo projekto atvejis“ 7th international scientific conference „Žmogus kalbos erdvėje“, 13–14 May, 2012, VU KFH.
  • „Einstellung der Studenten auf ihre psychische Lernumgebung beim Fremdsprachenlernen“, 9th international scientific conference „Learning Languages: Problems and Perspective“, 12 April, 2012, Liepaja University (Latvia).
  • „Тенденции yмения учиться как важной компетенции в современном образовании“ international scientific-practical conference „Педагогика и психология: проблемы и решения“, 26 December, 2011 (Novosibirsk, Russia).
  • „Mokinių ir studentų požiūris į mokymąsi mokytis“, international scientific conference „Daugiakalbystė ir kūrybiškumas: teorija ir praktika“, 21–22 May, 2010, LKPA, KTU, VMU.
  • „Mokinių ir studentų požiūrio į įsiminimo strategijas mokantis užsienio kalbų“ 5th international scientific conference „Žmogus kalbos erdvėje“, 14–15 May, 2010, VU KFH.
  • “Schoolchildren and students’ competencies to assess their learning”, international scientific conference „Teacher of the 21st Century: Quality Education for Quality Teaching“, 7–8 May, 2010, Latvia University (Latvia).
  • „Einstellung der Studenten auf ihre Kompetenzen zur selbstständigen Lernplanung im Kontext vom Lernen des Lernens“, 7th international scientific conference „Learning Languages: Problems and Perspective“, 26 March, 2010, Liepaja University (Latvia).
  • „Mokinių ir studentų mokymosi mokytis kompetencijos tendencijos“, 16th international scientific conference „Socialinis edukacinis pedagogo vaidmuo: realybė ir lūkesčiai“, 22–23 October, 2009, Vilnius Pedagogical University.
  • „Studentų kompetencijos vertinti savo mokymąsi raiška“, 3th international scientific conference „Kalba ir kultūra nauji iššūkiai Europos mokytojui“,  8–9 October, 2009, Vilnius University.
  • „Управление внешними ресурсами в рамках учебной компетенции при изучении иностранных языков“, 5th international scientific conference „Lifelong Education: Continuous Education for Sustainable Development“, 4–5 May, 2007, Leningrad State University (St. Petersburg, Russia).
  • „Некоторые аспекты коммуникативной компетенции при обучении иностранным языкам“, international scientific conference „Язык и межкультурные коммуникации“, 2007 m. balandžio 25–28 d., Minsk Pedagogical University (Belorus).
  • „Конструктивизм – как одна из новейших концепций в педагогике“, 4th international scientific conference „Pedagogy: theory and practice“, 9 Juni, 2006, Liepaja Pedagogical College (Latvia).
  • „Особенности применения информационных технологий при обучении иностранным языкам“, 5th international scientific conference „Language Acquisition: Problems and Perspective“, 30 March, 2006, Liepaja Pedagogical College (Latvia).
  • „Studentų kalbinės veiklos įgūdžių savivertinimo tyrimai: būklė ir problemos“, 10th international scientific conference „Švietimo reforma ir mokytojų rengimas: aktualijos ir perspektyvos“, 27–28 May, 2004, Vilnius, Vilnius Pedagogical University.

 

Other activities  

 

Projects

  • International project "Problemorientierter Soft CLIL Ansatz für nichtenglischen FS-Unterricht" (Nr. 2018-1-SK01-KA201-046316. Duration: from 10/9/2019 to 31/12/2019 (reseacher).
  • Project coordinated by the Lithuanian Ministry of Education and Science „Integruoto dalyko ir užsienio kalbos mokymo plėtra ugdymo procese“ (Nr. VP1-2. 2-ŠMM-05-K-02-011). Duration: 2011–2013 (lecturer).
  • Project coordinated of the Council of Europe's Language Policy Sector „Relating Language Examinations to the Common European Framework of Referente for Languages“ „Kalbos egzaminų prilyginimas Bendrųjų Europos kalbų metmenų lygiams“. Duration: 2009–2010 (expert).
  • Project coordinated of the Council of Europe's Language Policy Sector „Komunikacinių kompetencijų vertinimo ir įsivertinimo sistemos plėtra”. Duration: 2006–2008 (junior researcher).
  • Participation in the project „Tarpuniversitetinio edukologijos doktorantūros konsorciumo sukūrimas“, testing of interdisciplinary modular study program (7 modules) and summer school „Tarpdisciplininių edukologijos tyrimų išplėstiniai planai: sprendžiami klausimai ir problemos“. Duration: 2006-2007 (tester).

 

Popularisation of science

  • VU events program presented at the 13th Science Festival “Spaceship Earth 2016”, 1 hour, 14/9/2016, VU
  • VU events program presented at the 12th Science Festival “Spaceship Earth 2015”, 1 hour, 19/9/2015, VU  
  • VU events program presented at the 11th Science Festival “Spaceship Earth 2014”, 1 hour, 15/9/2014, VU
  • Practical training for schoolchildren at VU Children's University „Die beliebtesten Sehenswürdigkeiten Deutschlands“, Spring Session 2014, 1 hour, VU
  • Practical training for schoolchildren at VU Children's University „Die beliebtesten Sehenswürdigkeiten Deutschlands“, Winter Session 2014, 1 hour, VU
  • Lecture / seminar for teachers of Institute of Foreign Languages “How to make foreign language lessons more attractive“ 22 October, 2013, 3 ac. hours, VU, Institute of Foreign Languages
  • Lecture / seminar for teachers of Institute of Foreign Languages „Peculiarities of writing an article in education science“ 15 November, 2010, 3 ac. hours, VU, UKI
Cookies make it easier for us to provide you with our services. With the usage of our services you permit us to use cookies. More information