Sidebar

Bendros naujienos

Anglistikos, romanistikos ir klasikinių studijų institutas (ARKSI) kviečia į seminarų ciklą “Humanitarinių mokslų kokybė ir poveikis“. Į seminarus kviečiami doktorantai, tyrėjai, dėstytojai, administracijos darbuotojai – visi, besidomintys mokslo kokybės, finansavimo, sklaidos klausimais.

Pavasarinio seminarų ciklo temos ir pranešėjai:


Vasario mėn. 26 d. 15:00 val. 121 aud.

Interdisciplininiai tyrimai ir mokslo grupių kūrimas
doc. dr. Eglė Kačkutė, doc. dr. Nijolė Juchnevičienė (filologija), doc. dr. Violeta Gevorgianienė (socialinis darbas), jaun. asist. Rūta Morkūnienė (medicina)


Kovo mėn. 26 d. 17:00 val. Kanados studijų aud. (A7 aud.)

Duobės ir dilemos jaunojo mokslininko kelyje. Kaip jų išvengti?
doc. dr. Vilius Bartninkas


Balandžio mėn. 29 d. 15:00 val. A9 aud.

Kas yra mokslo kultūra ir kodėl ji svarbi? Europinės iniciatyvos ir patirtys
prof. dr. Jolanta Šinkūnienė


Gegužės mėn. 29 d. 15:00 val. Kanados studijų auditorija (A7 aud.)

Gintaro kelias 2.0: sėkmingas VU bendradarbiavimas su Italijos universitetais, organizacijomis ir įmonėmis
doc. dr. Diego Ardoino


Pasižymėkite šias datas savo kalendoriuje! Daugiau informacijos artėjant seminarams!

NB! Seminare dalyvaujantiems doktorantams gali būti įskaityti bendrųjų gebėjimų kreditai (daugiau informacijos Gabija Strumylaitė, tel. +370 5 268 7094). 

 Photo_credit_Heather_Saitz_copy.jpg


Vasario 22 d. 11.00 val. VU Filologijos fakultete, Kanados auditorijoje, įvyks susitikimas su rašytoja Suzette Mayr.   


Suzette Mayr yra Kanados rašytoja, parašiusi šešis romanus, sulaukusius kritikų pripažinimo. Jos kūriniai pelnė literatūrinių apdovanojimų arba buvo jiems nominuoti. Pirmasis rašytojos romanas Moon Honey buvo išleistas 1995 m., po jo sekė The Widows (1998),  Venous Hum (2004), Monoceros (2011), Dr. Vane and the Hares of Crawley Hall Edith (2017),  The Sleeping Car Porter (2022).  

2024 m. Suzette Mayr romanas The Sleeping Car Porter pateko į Tarptautinio Dublino literatūros apdovanojimo nominantų sąrašą, 2023 m. buvo įtrauktas į Generalinio Gubernatoriaus grožinės literatūros finalistų sąrašą, 2022 m. gavo Scotiabank Giller, Kalgario W.O. Mitchell Book prizus ir George Bugnet grožinės literatūros apdovanojimą. Šis romanas taip pat buvo nominuotas Carol Shields apdovanojimui už grožinę literatūrą. 

Suzette Mayr šiuo metu dirba Kalgario universitete. Profesorės mokslinių tyrimų sritys – Kanados, Australijos literatūra, siaubo literatūra, kūrybinis rašymas. Mayr yra paskelbusi straipsnių moksliniuose žurnaluose: Horror Studies, Studies in Canadian Literature ir The Journal of the Association for the Study of Australian Literature. Ji yra pelniusi prestižinį Killam Laureates mokslinį apdovanojimą. 

Mayr domina ir tarpdisciplininė veikla – ji yra dirbusi su Kalgario teatro trupe Theatre Junction bei vizualiųjų menų kūrėjais Lisa Brawn ir Geoffu Hunteriu. Be visų kitų talentų ir pomėgių, ji netgi groja klarnetu. 


Maloniai kviečiame dalyvauti susitikime!

Vasario 23 d., 13.00 val., 313 aud. kviečiame visus, ne vien doktorantus, į kalbotyros doktorantų seminarą kartu su prof. dr. Axeliu Holvoetu ir doc. dr. Vladimir Panov.

Seminaras skirtas kalbų kontaktų problematikai. Kaip įvadą į šio semestro tematiką prašytume perskaityti Yarono Matraso tekstą (iš knygos Language Contact) "An emerging multilingual repertoire".

Tekstas >>

Prie seminarų galima prisijungti ir nuotoliniu būdu per Teams grupę >>

Visi maloniai laukiami!

VU Edukacinių kompetencijų centras kartu su Filologijos fakulteto Kalbų mokykla tęsia anglų kalbos tobulinimo kursus dėstytojams, dėstantiems anglų kalba. Mokymai organizuojami vykdant VU Kalbų politikos gairių įgyvendinimo planą 2023–2025 metams, kuris be kita ko numato pagalbą dėstytojams, norintiems patobulinti savo anglų kalbos mokėjimą iki C1 lygio pagal Bendruosius Europos kalbų metmenis (BEKM). Kursai apmokami iš Universiteto strategijos įgyvendinimo lėšų.


  • Kursai prasidės kovo 4-5 d. ir truks 40 akad. val. (20 paskaitų po 2 akademines valandas), vyks kontaktiniu būdu senuosiuose universiteto rūmuose ir Saulėtekyje.
  • Užsiėmimai vyks du kartus per savaitę (pirmadieniais ir trečiadieniais arba antradieniais ir ketvirtadieniais) pirmoje dienos pusėje arba nuo 18 val. (pildant registracijos anketą bus galima nurodyti tinkamiausią laiką).
  • Registracija į Anglų kalbos kursus VU dėstytojams prasideda vasario 20 d. ir ji vyks iki vasario 29 d. Registruojantis reikia užpildyti anketą ir atlikti pirminį anglų kalbos vartosenos testą. Registracija >>

Dėl detalesnės informacijos apie kursus ir jų organizavimą prašome kreiptis į Filologijos fakulteto Neformaliojo švietimo koordinatorę Ritą Vickienę, el. p. .

Kviečiame visus norinčius pasinaudoti atsiradusia nauja galimybe. 

The night before the second anniversary of the beginning of the full-scale war in Ukraine, Yelyzaveta Drach, VU Ukrainian language lecturer, under her artistic name of ummsbiaus will present an audio-visual electro-noise-folk performance which will immerse spectators into kind of a deep sleep. The event is planned for 23 February, 7 p.m at Filologijos fakultetas, Repšys's Hall (Aisčių menė). 

The places are limited, so if you are planning to come, we kindly ask you to be registered via Google Forms > 
Free entrance by registration only.

Location: Vilnius university, the Repšys's Hall (Aisčių menė).
Date: February 23 2024, 19.00. 
Duration: 1 hour. 

We asked Yelyzaveta a few questions about the performance's idea, her creative process and choice of the technique.


What is your performance „The Night Before“ about?

For many years I’ve been experiencing some kind of a foreboding, a premonition that could give a certain hint about my future choices. Many people believe that in dreams our brain processes not only impressions of what was seen over the day, but also suggests the scenarios for the future. 

„The Night Before“ will be held on the evening before the beginning of the full-scale invasion to recreate the ambience of the last peaceful evening in Kyïv, two years ago, on February 23 2022. Using audio and visual channels I will try to transfer the equivocal sensations that could be felt on that night: fear mixed with hope, anxiety mixed with calm, and daze mixed with rage. This ambiguity is the best way to shortly describe my upcoming electro-noise-folk performance, on which I was working for quite a long time, as it grew from all the musical works I released within these two turbulent years.

During this time I’ve created a lot of things to fight my own anxiety and tell stories about the ongoing war in Ukraine and share them here, in Europe, while I am so far away from home. This performance won’t be an exception. Even though it is more metaphorical and symbolic, it will contain all the emotions I’ve been experiencing since that time. Besides the remixed pieces taken from my debut album Enerhomor, a work totally based on the sounds of electricity (like electricity meters, sounds of power stations and electricity transformers), my latest work Snovyda (Sleepwalker) Suite, where I experiment with sound perception during four stages of the sleep cycle, I also plan to perform some tracks from my upcoming collaborative work created together with Ukrainian experimental musician Difference Machine


In your performances you combine audio-visual techniques. Could you tell us more about the creative process behind it? 

The night before the beginning of the full-scale invasion was one of the most anxious nights in my life. The nightmares pictured in my head were totally indescribable to the extent that I cannot even call them “visions”'. It was this thin line between a vision and a sensation. Long after that night, when I moved to Vilnius due to the full-scale war in Ukraine, I restarted sketching in my black&white style, after an almost three-year pause. Those visuals I created were my own way to transform the sensations of the ongoing war into a kind of emotional liberation, put on paper. And, not less important, I always was drawing while listening to my own music, so the visuals were totally inspired by the sounds.

For me, audio and visual components of an artwork always come together. They form a unique time-space continuum and are truly able to generate a totally new world. In this performance called „The Night Before“ I play a lot with kaleidoscopic visuals changing their form, texture and colour according to the mood of the track they accompany, as if they are some kind of cells going through the stages of meiosis to reproduce themselves but in a different way. This is how, as for me, music evolves from any existent sound taken from the real world.


In the description of the performance, you say that it will “… immerse spectators into kind of a deep sleep“. Why did you choose this almost meditative approach?
 

This approach is directly connected to my latest work released on all musical platforms, Snovyda (Sleepwalker) Suite No. 1, Op. 4, a very personal story that came from my long-term sleep issues. I chose the suite as a format because it usually consists of four movements which perfectly matches the sleep cycle. I've been experimenting with the perception of sounds while falling asleep for a long time. In fact, many of us have experienced falling asleep to music. But if you want to feel this specific distortion of sounds and remember it, you need to fully tune in. In this state, the sound floats, like on an old film, and the tonality can change. It's as if the brain is doing its own mixing of the track: the vocal parts are loud and soft, the sounds flow from one ear to the other.

In addition to the sounds, as I already mentioned above, an important component will be my drawings, which will accompany the whole performance. All of those are to some extent related to the state of hypnagogia which is a transitional state from wakefulness to sleep. This is also a certain transition between two feelings: anxiety and tranquility. The main visual attribute is the prism effect, which can be heard in the kaleidoscopic glass sounds.

I always choose a meditative approach because creating and performing music for me is some kind of my own therapy. When I am overwhelmed with anger and pain I need to process those feelings into sounds which would be able to make people feel what the war can bring in the minds of ordinary people who experienced it. We all know that people are able to believe something only once they have felt, seen and heard that. So my purpose is to immerse the spectators in this specific state of mind. 

The_night_before_event_poster_page-0001.jpg

 

Vasario 9 d., penktadienį, Filologijos fakulteto V. Krėvės auditorijoje vyko Pasaulinės graikų kalbos dienos minėjimas. Renginyje dalyvavo Fakulteto dekanas prof. dr. Mindaugas Kvietkauskas, Graikijos ambasadorius J.E. p. Grigoris Karahalios, Klasikinės filologijos katedros lektorė Kristina Svarevičiūtė, profesorė dr. Fatima Eloeva ir kiti. Renginyje buvo aptarta graikų kalbos istorija, skambėjo graikų poetų eilės ir graikiška muzika.

Užfiksuotų renginio akimirkų autorius: Arvidas Balvočius.

SKA_0829_copy.jpg

SKA_0742_copy_copy.jpg SKA_0722_copy.jpg

SKA_0778.jpg

SKA_0774_copy.jpg SKA_0737_copy.jpg

SKA_0915.jpg

SKA_0847.jpg

SKA_0826.jpg SKA_0857.jpg

SKA_0801.jpg

SKA_0805.jpg SKA_0898.jpg

SKA_0915_copy.jpg

SKA_0948.jpg

We cordially invite you to the second Literature Seminar, which will be held in English, and will take place on Tuesday, 20th of February, at 5 pm in Kazimieras Būga auditorium.

This time the guest speaker will be Dr Patrycja Bąkowska from Adam Mickiewicz University in Poznań. The topic of her presentation: Anthropological Projects of the Enlightenment – Searching for the Ways of Emergence of the Polish Modern Subjectivity.

Annotation. In the "long" 18th century, the fall of the Republic and the attempt to regain independence with Napoleon are the events of the greatest importance for the formation of modern subjectivity in the Polish variant. The members of the community, who found themselves without their country, must have had experienced uprooting which was painful for those who preserved the memory of the former splendour of the Polish-Lithuanian Commonwealth. The devaluation of the strategies of "self-rooting" (a citizen as a free person maintaining control over his own life) created in the Old Polish period and interpreted in the Enlightenment) forced the community to apply compensatory mechanisms. One of them was the attempt to create substitute communities: Legion soldiers fighting for freedom and brotherhood, "feeling" friends (implementing the ideas of sentimentalism), and enlightened people becoming citizens of the world. Due to the abundance of literature dealing with these issues, the presentation will focus on the works of three authors: Cyprian Godebski, Józef Wybicki, and Kazimierz Brodziński. The works of the above-mentioned actors of political and cultural life, especially autobiographical ones, are interesting traces of the emerging paths of Polish modernity.


About the speaker. Patrycja Bąkowska – graduate of Interdisciplinary Ph.D. studies in the field of translatology and comparative Slavic literature and language at Adam Mickiewicz University (2019), assistant professor in the Department of Old Polish and Enlightenment Literature (2020 – present). Her area of interest is the literature and culture of the Enlightenment, with particular emphasis on transformations of anthropology, identity, and aesthetics. Her Ph.D. thesis was awarded by the Polish Society for Eighteenth-Century Studies. She is also a laureate of the Foundation for Polish Science Monographs Programme: Formy ekspresji podmiotowości nowoczesnej. Tożsamość indywidualna i zbiorowa w poezji polskiej schyłku XVIII i początku XIX wieku (Toruń 2021) [The Modes of Modern Self-expression. The Individual and Collective Identity in Polish Poetry From the Late 18th to the Beginning of the 19th Century]. In 2022, she took part in the International Seminar for Early Career Eighteenth-Century Scholars organized by ISECS. She has published a number of papers in journals and chapters in books.

Vizualai2_copy.png

Šiandien, vasario 14 d., ministrų kabinetas pritarė Kultūros ir meno premijų komisijos siūlymui vyriausybines premijas skirti 12 menininkų, tarp jų – poetui ir VU Filologijos fakulteto partnerystės docentui dr. Rimantui Kmitai. Sveikiname!


Premijos taip pat atiteko dailėtyrininkei Aleksandrai Aleksandravičiūtei, menininkui Žygimantui Augustinui, renginių režisierei, choreografei Leokadijai Dabužinskaitei, teatro ir kino aktoriui, režisieriui Arvydui Dapšiui, prozininkui, dramaturgui, prozininkui, dramaturgui, eseistui Herkui Kunčiui, styginių kvartetui „Chordos“, vargonininkei Renatai Marcinkutei-Lesieur, aktorei Eglei Eutropijai Mikulionytei, muziejininkei Aldonai Snitkuvienei, menininkui Julijonui Urbonui ir kompozitoriui Antanui Laimučiui Vilkončiui.

Nuo 1997 metų šios premijos skiriamos Lietuvos, taip pat pasaulio lietuvių kultūros ir meno kūrėjams ir veikėjams už svarų indėlį į kultūrą ir meną ir ypatingus šios srities nuopelnus.

 

Siekdami užtikrinti jums teikiamų paslaugų kokybę, Universiteto tinklalapiuose naudojame slapukus. Tęsdami naršymą jūs sutinkate su Vilniaus universiteto slapukų politika. Daugiau informacijos